1. Festiwal Filmów Koreańskich

19 - 25 października 2012

kino współczesne / filmy Kim Ki-duka

profil Festiwalu Filmów Koreańskich na facebooku

18 zł (normalny)
15 zł (ulgowy)
11 zł (film dla dzieci)
100 zł - karnet na wszystkie filmy (w sprzedaży w kasach kina, bez filmu dla dzieci)

Lista filmów -  kup bilet

To pierwsze coroczne wydarzenie kulturalne w Polsce, specjalizujące się w promowaniu kina koreańskiego, wyjątkowa okazja do spotkania z kulturą i rzeczywistością Korei Południowej, gdzie harmonizują ze sobą nowoczesność i tradycja.

W programie festiwalu znajdą się najnowsze produkcje oraz przegląd filmów mistrza kina południowokoreańskiego Kima Ki-duka, nagrodzonego na zakończonym kilka dni temu festiwalu w Wenecji Złotym Lwem za film Pieta.

Wśród nowych filmów zobaczymy między innymi In Another Country cenionego reżysera Honga Sang-soo. Jak zwykle autotematyczny film Honga, prezentowany w głównym konkursie tegorocznego festiwalu w Cannes, żartobliwie pokazuje, w jaki sposób obcokrajowca może zaskoczyć koreańska prowincja. Składają się na niego trzy historie, których akcja rozgrywa się w tym samym miejscu, mające innych bohaterów, granych jednak przez tych samych aktorów. Isabelle Huppert w każdej z nowelek jest Francuzką, wkraczającą w nieznane koreańskie otoczenie.

Wydarzeniem festiwalu będzie polska premiera filmu Barbie w reżyserii Lee Sang-woo, nazywanego następcą Kima Ki-duka. To historia amerykańskiego lekarza, który wraz z jedną ze swoich córek przyjeżdża do Korei, by zaadoptować pochodzącą z biednej rodziny, zdrową koreańską dziewczynkę. 13-letnia Soon-young, opiekująca się młodszą siostrą i niepełnosprawnym ojcem, zostaje sprzedana Amerykaninowi przez żądnego zysku wuja. Nie może pogodzić się z rozstaniem i postanawia wysłać zagranicę zakochaną w Ameryce, chorowitą siostrę.

Poetry Lee Chang-donga to z kolei jeden z najlepszych filmów koreańskich, jakie powstały w ciągu ostatnich kilku lat, zderzenie poezji i brutalności - esencja kina południowokoreańskiego. Film został nagrodzony za scenariusz na festiwalu w Cannes w 2010 roku. 

W programie znalazła się też najpopularniejsza animacja w historii kina koreańskiego - O kurze, która opuściła podwórze Oha Sung-yoona, oparta na bardzo popularnej książce Hwang Sun-mi, znanej i nagradzanej również w Polsce. To film animowany nie tylko dla dzieci, mówiący o tolerancji i inności we współczesnym społeczeństwie.

W kinie Helios Nowe Horyzonty będzie można zobaczyć również przegląd filmów Kima Ki-duka, najsłynniejsze dzieła reżysera, m.in. Pusty dom (nagroda FIPRESCI w Wenecji), Samarytankę (Srebrny Niedźwiedź na Berlinale) i Łuk, a także mniej znane Oddech czy Time.

Program i bilety


Kim Ki-duk

Urodził się w 1960 roku w Bonghwa w Korei Płd., w prowincji Kyongsannam-do. Jako nastolatek porzucił naukę i rozpoczął pracę w fabryce, a następnie służył przez pięć lat w marynarce wojennej. Ukończył Wydział Sztuk Pięknych w Paryżu w 1992 roku, nie posiada żadnego formalnego wykształcenia filmowego. Po studiach wrócił do Korei i został scenarzystą. W 1993 roku zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz filmu A Painter and a Criminal Condemned to Death przyznaną przez Educational Institute of Screenwriting.

Jego reżyserskim debiutem był niskobudżetowy film z 1996 roku - Krokodyl, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem krytyków. Każdy następny film Kima Ki-duka wywoływał zachwyt recenzentów i publiczności dzięki niezwykłym postaciom, wstrząsającemu obrazowaniu i niespotykanemu przekazowi. Jego kino, skupiając się na pokazywaniu życiowych rozbitków, sadomasochistycznych relacji, niezabliźnionych ran historii, wywoływało wielki rezonans, było pokazywane i nagradzane w konkursach wiodących światowych festiwali: w Cannes, Wenecji, Berlinie, Locarno.

Charakterystyczne dla reżysera stało się połączenie okrucieństwa i poezji. W skrajnych realiach wszechobecnej nikczemności wydobywał z serc postaci głęboko ukrytą niewinność. Anna Diniejko pisała w festiwalowym katalogu 4. edycji Nowych Horyzontów o jego filmach, prezentowanych w cyklu "Odkrycie Korei": "Filmy Kima Ki-duka można odczytać jako przejmujące studia psychologiczne postaci w bezwzględnym świecie. Nie ma tu wyraźnego podziału na dobrych i złych. Przemoc jest odzwierciedleniem głęboko skrywanych emocji oraz psychicznego okaleczenia. Najważniejsze, aby widz umiał dostrzec w każdej postaci istotę ludzką i zrozumiał przyczyny, rządzące jej postępowaniem. Talent reżyserski Kima Ki-duka ujawnia się w zaskakującym sposobie opowiadania, który zmienia film z mrocznego dramatu psychologicznego w subtelną historię dwojga młodych ludzi, nie potrafiących okazać swoich uczuć."

Jego filmy zdobyły też masową publiczność, Bad Guy z 2001 roku przyciągnął do kin 700 tysięcy widzów, dzięki czemu popularność koreańskiego reżysera zaczęła sięgać poza niszowe, festiwalowe kręgi. Kolejne filmy, takie jak Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna czy Samarytanka (Srebrny Niedźwiedź za reżyserię na 54. MFF w Berlinie), które konkurowały ze sobą o reprezentowanie Korei w oscarowej rywalizacji, cieszyły się uznaniem na całym świecie.

Kim Ki-duk w oryginalny sposób odwołuje się zarówno do filozofii buddyjskiej, jak i do etyki chrześcijańskiej, podejmuje kontrowersyjne tematy, takie jak zmiana płci czy dobrowolna prostytucja. Po serii wybitnych dzieł z lat 2000-2004 zwrócił się w stronę daleko posuniętego symbolizmu, w paradokumentalnym Arirang wrócił do źródeł, rozliczając się ze swojej twórczości. Jego najnowszy film Pieta otrzymał Złotego Lwa na 69. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Wybrana filmografia:

1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile

2000 Wyspa / Seom / The Isle

2001 Nabbeun namja / Bad Guy

2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring

2004 Samarytanka / Samaria / Samaritan Girl

2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron

2006 Czas / Shi gan / Time

2008 Sen / Bi-mong / Dream

2010 Arirang

Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Dumbo (dubbing) 
Tim Burton, USA 2019
Girl 
Lukas Dhont, Belgia, Holandia 2018
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
Jean-Luc Godard. Imaginacje 
Jean-Luc Godard, Szwecja, Francja 2018
Jutro albo pojutrze 
Bing Liu, USA 2018
Kafarnaum 
Nadine Labaki, Liban, USA 2018
Monument 
Jagoda Szelc, Polska 2018
Pewnego dnia 
Zsofia Szilagyi, Węgry 2019
Praziomek (dubbing) 
Chris Butler, Kanada, USA 2018
Schyłek dnia 
László Nemes, Węgry, Francja 2018
Vox Lux 
Brady Corbet, USA 2018
Wilkołak 
Adrian Panek, Polska, Holandia, Niemcy 2018
Wiosna Filmów: Synonimy 
Wiosna Filmów 2019
Navad Lapid, Francja, Izrael, Niemcy 2019
Wszyscy wiedzą 
Asghar Farhadi, Hiszpania, Francja, Włochy 2018
Złodziejaszki 
Hirokazu Koreeda, Japonia 2018
Żniwa 
Etienne Kallos, RPA, Francja, Grecja, Polska 2018
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.