1. Festiwal Filmów Koreańskich

19 - 25 października 2012

kino współczesne / filmy Kim Ki-duka

profil Festiwalu Filmów Koreańskich na facebooku

18 zł (normalny)
15 zł (ulgowy)
11 zł (film dla dzieci)
100 zł - karnet na wszystkie filmy (w sprzedaży w kasach kina, bez filmu dla dzieci)

Lista filmów -  kup bilet

To pierwsze coroczne wydarzenie kulturalne w Polsce, specjalizujące się w promowaniu kina koreańskiego, wyjątkowa okazja do spotkania z kulturą i rzeczywistością Korei Południowej, gdzie harmonizują ze sobą nowoczesność i tradycja.

W programie festiwalu znajdą się najnowsze produkcje oraz przegląd filmów mistrza kina południowokoreańskiego Kima Ki-duka, nagrodzonego na zakończonym kilka dni temu festiwalu w Wenecji Złotym Lwem za film Pieta.

Wśród nowych filmów zobaczymy między innymi In Another Country cenionego reżysera Honga Sang-soo. Jak zwykle autotematyczny film Honga, prezentowany w głównym konkursie tegorocznego festiwalu w Cannes, żartobliwie pokazuje, w jaki sposób obcokrajowca może zaskoczyć koreańska prowincja. Składają się na niego trzy historie, których akcja rozgrywa się w tym samym miejscu, mające innych bohaterów, granych jednak przez tych samych aktorów. Isabelle Huppert w każdej z nowelek jest Francuzką, wkraczającą w nieznane koreańskie otoczenie.

Wydarzeniem festiwalu będzie polska premiera filmu Barbie w reżyserii Lee Sang-woo, nazywanego następcą Kima Ki-duka. To historia amerykańskiego lekarza, który wraz z jedną ze swoich córek przyjeżdża do Korei, by zaadoptować pochodzącą z biednej rodziny, zdrową koreańską dziewczynkę. 13-letnia Soon-young, opiekująca się młodszą siostrą i niepełnosprawnym ojcem, zostaje sprzedana Amerykaninowi przez żądnego zysku wuja. Nie może pogodzić się z rozstaniem i postanawia wysłać zagranicę zakochaną w Ameryce, chorowitą siostrę.

Poetry Lee Chang-donga to z kolei jeden z najlepszych filmów koreańskich, jakie powstały w ciągu ostatnich kilku lat, zderzenie poezji i brutalności - esencja kina południowokoreańskiego. Film został nagrodzony za scenariusz na festiwalu w Cannes w 2010 roku. 

W programie znalazła się też najpopularniejsza animacja w historii kina koreańskiego - O kurze, która opuściła podwórze Oha Sung-yoona, oparta na bardzo popularnej książce Hwang Sun-mi, znanej i nagradzanej również w Polsce. To film animowany nie tylko dla dzieci, mówiący o tolerancji i inności we współczesnym społeczeństwie.

W kinie Helios Nowe Horyzonty będzie można zobaczyć również przegląd filmów Kima Ki-duka, najsłynniejsze dzieła reżysera, m.in. Pusty dom (nagroda FIPRESCI w Wenecji), Samarytankę (Srebrny Niedźwiedź na Berlinale) i Łuk, a także mniej znane Oddech czy Time.

Program i bilety


Kim Ki-duk

Urodził się w 1960 roku w Bonghwa w Korei Płd., w prowincji Kyongsannam-do. Jako nastolatek porzucił naukę i rozpoczął pracę w fabryce, a następnie służył przez pięć lat w marynarce wojennej. Ukończył Wydział Sztuk Pięknych w Paryżu w 1992 roku, nie posiada żadnego formalnego wykształcenia filmowego. Po studiach wrócił do Korei i został scenarzystą. W 1993 roku zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz filmu A Painter and a Criminal Condemned to Death przyznaną przez Educational Institute of Screenwriting.

Jego reżyserskim debiutem był niskobudżetowy film z 1996 roku - Krokodyl, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem krytyków. Każdy następny film Kima Ki-duka wywoływał zachwyt recenzentów i publiczności dzięki niezwykłym postaciom, wstrząsającemu obrazowaniu i niespotykanemu przekazowi. Jego kino, skupiając się na pokazywaniu życiowych rozbitków, sadomasochistycznych relacji, niezabliźnionych ran historii, wywoływało wielki rezonans, było pokazywane i nagradzane w konkursach wiodących światowych festiwali: w Cannes, Wenecji, Berlinie, Locarno.

Charakterystyczne dla reżysera stało się połączenie okrucieństwa i poezji. W skrajnych realiach wszechobecnej nikczemności wydobywał z serc postaci głęboko ukrytą niewinność. Anna Diniejko pisała w festiwalowym katalogu 4. edycji Nowych Horyzontów o jego filmach, prezentowanych w cyklu "Odkrycie Korei": "Filmy Kima Ki-duka można odczytać jako przejmujące studia psychologiczne postaci w bezwzględnym świecie. Nie ma tu wyraźnego podziału na dobrych i złych. Przemoc jest odzwierciedleniem głęboko skrywanych emocji oraz psychicznego okaleczenia. Najważniejsze, aby widz umiał dostrzec w każdej postaci istotę ludzką i zrozumiał przyczyny, rządzące jej postępowaniem. Talent reżyserski Kima Ki-duka ujawnia się w zaskakującym sposobie opowiadania, który zmienia film z mrocznego dramatu psychologicznego w subtelną historię dwojga młodych ludzi, nie potrafiących okazać swoich uczuć."

Jego filmy zdobyły też masową publiczność, Bad Guy z 2001 roku przyciągnął do kin 700 tysięcy widzów, dzięki czemu popularność koreańskiego reżysera zaczęła sięgać poza niszowe, festiwalowe kręgi. Kolejne filmy, takie jak Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna czy Samarytanka (Srebrny Niedźwiedź za reżyserię na 54. MFF w Berlinie), które konkurowały ze sobą o reprezentowanie Korei w oscarowej rywalizacji, cieszyły się uznaniem na całym świecie.

Kim Ki-duk w oryginalny sposób odwołuje się zarówno do filozofii buddyjskiej, jak i do etyki chrześcijańskiej, podejmuje kontrowersyjne tematy, takie jak zmiana płci czy dobrowolna prostytucja. Po serii wybitnych dzieł z lat 2000-2004 zwrócił się w stronę daleko posuniętego symbolizmu, w paradokumentalnym Arirang wrócił do źródeł, rozliczając się ze swojej twórczości. Jego najnowszy film Pieta otrzymał Złotego Lwa na 69. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Wybrana filmografia:

1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile

2000 Wyspa / Seom / The Isle

2001 Nabbeun namja / Bad Guy

2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring

2004 Samarytanka / Samaria / Samaritan Girl

2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron

2006 Czas / Shi gan / Time

2008 Sen / Bi-mong / Dream

2010 Arirang

Antologia Duchów Miasta 
Denis Côté, Kanada 2019
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Diego 
Asif Kapadia, Wielka Brytania 2019
Girl 
Lukas Dhont, Belgia, Holandia 2018
Julieta 
Pedro Almodóvar, Hiszpania 2016
Królowa Kier 
May el-Toukhy, Dania, Szwecja 2019
Magiczne noce 
Paolo Virzi, Włochy 2018
Maiden 
Alex Holmes, Wielka Brytania 2018
Na bank się uda 
Szymon Jakubowski, Polska 2019
Nowe Horyzonty dla Seniora: Na bank się uda 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Szymon Jakubowski, Polska 2019
Pavarotti 
Ron Howard, Wielka Brytania 2019
Pewnego razu... w Hollywood 
Quentin Tarantino, USA, Wielka Brytania 2019
Yesterday 
Danny Boyle, Wielka Brytania 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.